round minus
round plus

Lengyel győztes, Tihanyi a legjobb magyar

Komoly csatákat, látványos előzéseket és sok bukást hozott a Debrecen Nagydíj.


Idén kegyes volt az időjárás a salakmotoros Debrecen Nagydíj részvevőihez – ellentétben az elmúlt évvel, amikor a heves esőzések miatt elmaradt a viadal – verőfényes napsütés fogadta a versenyzőket és a szurkolókat szombaton délután. A 41. alkalommal megrendezett virágkarneváli salakszórásra kilenc nemzet, Lengyelország, Csehország, Oroszország, Ukrajna, Horvátország, Szlovénia, Lettország, Szlovákia és Magyarország pilótái kaptak meghívást, akik nagyszerűen előkészített pályán, több mint 4 ezer néző előtt mérték össze tudásukat. A szépszámú közönség nem unatkozott a közel négyórás monstre esemény alatt, számtalan előzés, bukás és izgalmas küzdelem jellemezte a megmérettetést.


Borult a papírforma
A derbi bombameglepetéssel kezdődött, hiszen a legnagyobb favoritok közé tartozó horvát Európa-bajnok, Jurica Pavlic és a debreceni közönségkedvenc Tabaka József végzett az utolsó két helyen, míg a futamot az 53 esztendős Tihanyi Sándor nyerte Kovács Roland előtt. Mint utóbb kiderült, a folytatás hasonló volt, mint a debütálás, Tihanyi öt futamból 9 pontot gyűjtve az 5. helyen zárt, amivel a legjobb magyar versenyző lett. Kovács Roland szintén 9 egységet gyűjtött, ami a 6. helyhez segítette, s ezzel pályafutása egyik legkiemelkedőbb sikerét érte el a 28 éves vaspapucsos. Nem ment a versenyzés Tabakának, ráadásul még szerencséje sem volt, ugyanis a 18. etapban vezető pozícióban megállt a motorja, ezáltal 6 ponttal a 10. helyet szerezte meg. Magosit egy futamból szalagérintés miatt kizárták, végül 6 egységgel a 11. lett.


A korábban említett kontinens első, Pavlic annak ellenére, hogy korábban már nyert komoly viadalt a Gázvezeték utcában, most nem igazán találta a helyét a debreceni oválon, az egy-egy első és második, illetve a három harmadik pozíciója csak a nyolcadik helyhez volt elegendő.


Borzolták a kedélyeket
A 3. futamban láthattuk az első bukást – amiből volt bőven, szám szerint még nyolc a 20 futam alatt -, a szenvedő alany a fiatal lett, Danil Kolodinszkij volt, aki a második perecelését követően már nem folytatta a küzdelmet. Az előző nagydíj győztese, a lengyel Karol Baran is kétszer ismerkedett meg közelebbről a salakkal, előbb a célba érkezve vágta hanyatt magát a 7. etap zárásaként, majd a 9. futamban vezető helyen, a depó felöli kanyarban esett el, ráadásul a mögötte érkező cseh Hynek Stichauer is beleütközött. (A vezetőbíró meglepő döntést hozott, nemcsak Barant, hanem a cseh motorost is kizárta a futamból.) Szintén hatalmasat bukott a szlovák Patrik Buri, aki a 20. futamban csapódott a légpalánkba, de szerencsére valamennyi salakszóró megúszta komolyabb sérülés nélkül.

A triumvirátus

Annak ellenére, hogy a mezőnyben több olyan salakszóró is volt, aki már nyert nagydíjat Debrecenben, most új név került a győztesek listájára. A dobogós helyekért nagy csata zajlott, végül Dawid Lampart (14 pont) sikerét hozta a megmérettetés, a lengyel vaspapucsost egyedül Kovács Roland tudta legyőzni. (Érdekesség, az utolsó négy nagydíjat lengyel motoros nyerte.) A dobogó második fokára a szintén polák Maciej Kuciapa állhatott fel, míg a harmadik az orosz Gyenyisz Gizatulin lett.

A nagydíj legjobbjai: Kuciapa, Lampart, Gizatulin
A nagydíj végeredménye:
1. Dawid Lampart (lengyel) 14 pont,
2. Maciej Kuciapa (lengyel) 12,
3. Gyenisz Gizatulin (orosz) 11,
4. Hynek Stichauer (cseh) 9,
5. Tihanyi Sándor (magyar) 9,
6. Kovács Roland (magyar) 9,

10. Tabaka József (magyar) 6,
11. Magosi Norbert (magyar) 6.