round minus
round plus

Bombameglepetés a salakcsatán

Az elmúlt év rossz hagyományával szakítva végre az időjárás is kegyeibe fogadta a salakmotorozás kedvelőit, hiszen napsütéses időben rendezték az egyéni Európa-bajnokság elődöntőjét Debrecenben. A 11 ország 16 vaspapucsosát felvonultató mezőny rendkívül színvonalas volt, ennek megfelelően szépen megteltek a Gázvezeték utcai salakstadion lelátói. A több ezres nézősereg előtt Tabaka József és Magosi Norbert főversenyzőként bizonyíthatott, de utóbb kiderül, a két tartalék, Benkő Roland, illetve Tihanyi Sándor is igencsak foglalkoztatott pilóta volt a szombati derbin.


Nem várt bukás

A világklasszisok egész sorát felvonultató mezőnyben a magyarok sajnos nem tudtak bravúrt okozni, ráadásul Tabakának idő előtt fel kellett adni a küzdelmet. A debreceni salakszóró az első futamában a cseh Krcmár és a lett Lebedevs mögött ért célba, majd a második próbálkozásánál a korábbi futamgyőztes Ljungot üldözte (s vezetett Dudek előtt), amikor a második kör megkezdése után a kanyarban elvesztette uralmát a motorja felett, s hatalmasat bukott. Tabaka az oldalát és a csípőjét ütötte meg, s nem folytatta a versenyt. Magosi is egy ponttal kezdte a viadalt, majd hiába ért célba másodikként a svéd Sundström mögött, az osztrák vezetőbíró hölgy, Susanne Hüttinger a pálya elhagyása miatt kizárta a futamból. Az incidenst követően a miskolciak motorosa kétszer végzett a harmadik, s egyszer a negyedik helyen, így 3 ponttal zárta a versenyt.


A motorhibák és Tabaka sérülése miatt a tartalékok is rendre motorra ültek, Benkő ötször állt starthoz, kétszer lett második, illetve harmadik, és egyszer a motorja kifogott rajta, s nem tudta teljesíteni a négy kört, azaz 6 egységet szerzett. Az 53 esztendős Tihanyi három etapban motorozhatott, de pontot nem gyűjtött.

A vár hatalmas harc

Ahogy az várható volt, a neves pilóták hatalmas küzdelmet vívtak a challenge-be jutást jelentő első négy helyért. Óriási keresztbeverések jellemezték a derbit, erről mindent elmond, hogy 12 ponttal nyerték a viadalt, de három versenyzőnek különfutamot kellett vívnia az első helyért. A nap szenzációjaként az Eb-elődöntő győztese a mindössze 20 esztendős cseh Eduard Krcmár lett, aki a szétmotorozásban látványos előzéssel utasította maga mögé a németek egykori GP-menőjét, Martin Smolinskit. A dobogó harmadik fokára a svéd Peter Ljung állhatott fel.


A továbbjutást érő 4. helyért is különfutamot vívtak, ahol négyen sorakoztak fel a startvonalnál. A győzelmet, s ezzel a kvalifikációt a dán Leon Madsen szerezte meg, miután legyőzte Sundströmöt, a lengyel Patryk Dudeket és a finn Timo Lahtit. Ez az eredmény mindenképpen bombameglepetés, hiszen a szakértők egyöntetű véleménye az volt, hogy Dudek kiharcolja a továbbjutást Debrecenből, ám nem így történt. A lengyel sztár sorsára jutott még a hajdúsági közönségkedvenc Lebedevs is, aki 10 pontot motorozott össze, de ez kevés volt az üdvösséghez. Ettől függetlenül a lett kiválóság Mad Max-körökkel és gumifüstöltetéssel búcsúzott az állva tapsoló közönségtől.

Végeredmény:
1. Eduard Krcmár (cseh) 12+3,
2. Martin Smolinski (német) 12+2,
3. Peter Ljung (svéd) 12+1,
4. Leon Madsen (dán) 11+3,
5. Linus Sundström (svéd) 11+2,
6. Patryk Dudek (lengyel) 11+1,
10. Benkő Roland (magyar) 6,
13. Magosi Norbert (magyar) 3,
15. Tabaka József (magyar) 1,
17. Tihanyi Sándor (magyar) 0